Wednesday, January 23, 2013

30 cara jimat wang by suhana



POSTED BY SUHANA SAPAR ON OCT - 15 - 2011 - 0 COMMENT
Assalamualaikum w.b.t dan salam hormat 
Mari kita menjaga satu  perkara yang mudah jelas untuk matlamat penjimatan- hanya beberapa cara yang agak mudah untuk menjimatkan wang. Contohnya setiap yang anda lakukan secara bersendiri lebih baik anda lakukan secara gabungan. lebih ramai lagi jimat. Tip-tip dibawah ini anda cuba masukkan ke dalam hidup anda, secara tidak langsung anda mula akan rasa simpanan anda meningkat dan ianya tidak akan mengejutkan saya, jika anda boleh lakukan cara ini, anda bakal berjimat bukan hanya untuk sebulan, setahun, malah sepanjang tahun hidup anda.
Walaupun ianya mengambil sedikit masa dan sedikit gerak kerja di pihak anda tetapi, mereka yang melakukan ini bakal merasai penjimatannya. Mahukah anda mempunyai beribu-ribu RM dalam simpanan anda? Saya yakin jawapan anda adalah YA!! Jadi anda perlu memulakan penjimatan wang ini sekarang.!!! Ini kerana dengan mempunyai simpanan yang banyak membantu kita keluar dari hutang lebih awal, memelihara kita daripada berhutang untuk tempoh yang bertahun-tahun dan diharapkan akan membantu kita membayar balik pinjaman kerata baru, rumah, dan lain-lain lagi, secepat mungkin..
Cara 1 : Sering Masak di rumah – Jika kedua-dua suami dan isteri bekerja, ini mungkin menjadikan perkara ini sangat sukar. Mula dengan tabiat memasak di rumah seminggu sekali dan perlahan-lahan menambah kekerapan sehingga anda dapat mencari keseimbangan antara menyimpan wang dan tertekan.
Cara 2 : Membuat kopi anda sendiri – Ramai orang suka melepak di kedai kopi. Soalan saya.. berapa kali anda minum kopi di kedai kopi atau restoran dan sebagainya dalam sehari? Saya yakin sekurang-kurangnya 3 kali sehari betul? atau lebih? Tanya diri anda. Anda tidak perlu keseluruhannya mengharamkan minum kopi diluar, tetapi skip sedikit untuk anda luangkan masa minum dirumah sahaja.
Cara 3 : Makan tengah hari sekurang-kurangnya beberapa hari seminggu- Makan tengahari peluang besar untuk membina rangkaian dan membuat perbincangan selepas bekerja. Namun bagi saya jika anda tinggal berhampiran dengan tempat kerja anda boleh memilih untuk menghadkan makan tengahari untuk tiga hari setiap minggu. Cari keseimbangan antara menyimpan wang dan membuat perbelanjaan. Jika kediaman anda jauh dari tempat tinggal cuba bawa makanan dari rumah.
Cara 4 : Buat satu senarai sebelum pergi membeli-belah – Mereka memanggilnya gerak hati membeli atas sebab-sebab. Manusia hanya mempunyai masa yang amat sukar menentang godaan untuk membeli tambahan sambil membeli-belah ataupun yang hot sekarang ni “Window Shopping”. Tanpa senarai, anda akan membeli barangan yang anda langsung tidak perlu.Yang lebih dahsyat lagi apabila anda lupa untuk membeli barangan yang sebenar, mengapa anda datang ke kedai itu untuk tujuan utama. Contoh :  Nak beli sabun baju. tapi sebab dah nampak benda lain, tergoda dan anda terus membeli tanpa berfikir. Jika anda merancang untuk memasak di rumah, pra-merancang menu kasar dan membuat satu senarai sebelum anda pergi membeli-belah runcit. Mendapat semua yang anda perlukan dalam satu trip boleh membantu mengelakkan satu lagi tempat yang tidak perlu dan godaan. :)
Cara 5 : Pergi membeli-belah di kedai runcit ketika anda terburu-buru - Mungkin anda perlu keluar dalam beberapa jam. Atau acara kegemaran anda hanya akan berada di kaca TV selepas beberapa jam, anda pun pergi ke kedai 24jam (711) sampai sahaja disana, ada bayak godaan lagi. Apa yang perlu anda buat untuk mengelakkan hal ini sediakan senjata dengan senarai runcit anda, anda hendaklah dalam dan keluar dengan cepat dengan masa yang sedikit untuk berliku-liku dan semakin terdorong untuk membeli barang-barang anda tidak perlu.
Cara 6 : Perhatikan tarikh tamat atas barang-barang yang mudah musnah - Ini nampaknya intuitif apabila anda membacanya, tetapi saya terkejut pada berapa ramai orang yang tidak memberi perhatian kepada tarikh luput.  Contohnya masuk ke pusat membeli belah, ambil troli capai apa yang mereka nampak, tidak perihatin tentang tarikh luput. Pointnya sekarang ini anda seolah-olah mampu menghabiskan kesemua yang anda ambil itu dalam masa yang singkat. Terutamanya mendapat berkotak susu segar (persediaan sarapan pagi). Ia akan menjadi masam dalam beberapa hari. Begitu juga dengan daging, telur, yogurt, barangan beku, roti dan sebagainya. Walaupun ada sesetengah orang berkata anda boleh menggunakan beberapa item diatas beberapa hari selepas tamat tempoh – tetapi saya secara peribadi menghargai kesihatan anda, daripada wang yang anda belanjakan dan lebih suka saya menyarankan anda mengelak daripada membeli apa-apa item dengan tergesa-gesa. Jadi tolong perhatikan tarikh luput sebelum membeli.
Cara 7 : Beli secara pukal bila-bila masa mungkin – Apabila anda mahu membeli barangan yang bukan mudah rosak, membelilah secara pukal terutamanya pada hari potongan (offer time). Sebagai contoh beras, bijirin, barang-barang dalam tin, kacang, pasta, ubat gigi, sabun, syampu, kertas tandas dan sebagainya. Untuk barang-barang tersebut, membeli-belah di Hyper Market, seperti Tesco, Gaint, Carefour dan lain-lain yang boleh menjimatkan sedikit wang anda, dengan syarat anda perlu membeli mengikut senarai yang anda tulis sebelum anda ke tempat tersebut. Jika tida dalam senarai, tolong jangan beli.
Cara 8  : Gunakan beg plastik kedai runcit ke tong sampah - kebiasaannya orang akan membeli plastik sampah yang kecil untuk mereka lapik ke tong sampah rumah, sebelum ke tong sampah utama. Jadi walaupun ianya hanya plastik yang beberapa sen, namun anda boleh mengurangkan kos daripada membeli pastik tong sampah dengan mengunakan pastik dari kedai runcit yang anda dapat sewaktu membeli barang.
Cara 10 : Menyelesaikan membayar hutang secepat mungkin - Jika anda masih berhutang, sila beri tumpuan kepada kepentingan membayar faedah (interest) yang lebih rendah dan membayar secepat mungkin. Wang yang dibayar demi kepentingan wang dibuang (keluarkan)! Mengapa menghabiskan wang tunai hasil titik peluh anda untuk membuat institusi kewangan yang kaya? Maknanya ramai orang mengambil kira bayaran bulanan yang kecil dari pada menyelesaikan jumlah yang besar untuk memendekkan masa berhutang.
Cara 11 : Bayar bil anda tepat pada masanya dan mengelakkan bayaran lewat - Langkah yang harus anda lakukan adalah buat kira-kira bil-bil biasa anda. Jika boleh, mengautomasikan bayaran. Kebanyakan utiliti dan lain-lain bil yang berulang-ulang boleh dicaj kepada kad kredit atau ditolak daripada akaun cek pada hari ini. Juga, banyak bank menawarkan program membayar bil percuma. Jadi tidak benar-benar ada alasan untuk lupa untuk membayar bil pada masanya dan forking yuran-an. Katakanlah (wahai Muhammad), secara kebetulan, anda lupa rang undang-undang, jika anda seorang pesalah kali pertama, sila hubungi syarikat itu dan meminta dengan sopan untuk mengetepikan fi-an, dan lebih berkemungkinan daripada tidak, mereka akan memaksa.
Cara 12 : Berhati-hati kira-kira bank anda dan mengelakkan yuran draf -  Jika anda menggunakan akaun anda memeriksa sering atau mempunyai beberapa bil-bil yang dibayar secara automatik dari akaun anda daripada mendaftar, berhati-hati kira-kira dan mengelakkan yuran overdraf.
Cara 13 : Elakkan bayaran ATM - Berhati-hati yuran pengeluaran ATM yang dikenakan oleh bank anda. Walaupun beberapa bank mengecualikan yuran untuk semua ATM transaksi di mana-mana mesin ATM, paling tidak. Jadi pastikan untuk menggunakan hanya orang-orang mesin ATM di mana bank anda tidak akan mengenakan yuran, atau menarik balik secara langsung di bank anda.
Cara 14 : Elakkan kad kredit dengan yuran tahunan - kad kredit dengan bonus tunai mereka dan mata ganjaran cara yang baik untuk menjimatkan wang. Pastikan bahawa kad tidak mengenakan anda sebarang bayaran tahunan! Tidak ada kekurangan kad yang menawarkan pelan ganjaran yang bebas fi, jadi ada benar-benar tidak ada sebab untuk membayar yuran tahunan.
Cara 15 : Putuskan sambungan talian tanah jika boleh - Kecuali anda mempunyai anak-anak kecil di dalam rumah atau orang yang lebih tua untuk menjaga, ia adalah lebih daripada berkemungkinan bahawa anda akan mampu bertahan hanya dengan telefon bimbit dan dapat menghilangkan garis tanah.Kami telah selamat tanpa sebarang masalah selama lebih 4 tahun kini dengan keluar garis tanah. Internet kami mula melalui kabel.
Cara 16 : Daripada membeli buku-buku, meminjam buku dari perpustakaan - Jika boleh, meminjam buku anda dan bukannya membeli mereka. Kad perpustakaan awam anda adalah percuma dan perpustakaan umumnya dipenuhi. Di bandar saya, rangkaian perpustakaan awam yang berkaitan dan buku-buku yang ada boleh disemak secara online. Jika terdapat beberapa buku yang saya tidak boleh anda dapati di cawangan tempatan saya, saya boleh membuat permintaan dalam talian untuk ia dibawa masuk daripada salah satu daripada cawangan-cawangan lain saya yang sangat mudah.
Cara 17 : Jika anda telah membeli buku-buku, semak jika anda boleh membeli ia digunakan - buku bekas tidak cukup memberi perasaan yang sama seperti leafing melalui laman-laman yang tajam buku jenama baru. Tetapi mengingati bahawa anda boleh mendapatkan buku-buku yang telah digunakan untuk hampir sebanyak setengah harga buku baru, ia adalah harga yang kecil untuk membayar. Tempat kegemaran saya untuk membeli buku-buku yang digunakan adalah satu rangkaian tempatan yang dipanggil “Separuh Harga Kedai Buku”. Semak jika anda mempunyai sesuatu yang serupa di bandar anda. Bagi buku-buku teks, kelihatan dalam talian di papan buletin, senarai mel dan lain-lain, dan bandingkan harga di laman web seperti addall.com.
Cara 18 : Membuat semakan harga sebelum membeli apa-apa jua yang mahal - Bagi barang-barang lain yang mahal, melakukan pemeriksaan harga sebelum membeli barangan tersebut. Jika anda boleh menunggu sementara anda boleh menjejaki harga dan merebut banyak apabila ia datang. Lazim kupon dalam talian yang tersedia menjadikannya lebih mudah untuk menjimatkan wang. Hal ini terutama berlaku pada masa yang sama membeli mana-mana elektronik.
Cara 19 : Elakkan membeli impuls - Jadikan ia satu tabiat untuk mengelakkan pembelian berasaskan gerak hati. Banyak perkara yang anda mahu membeli seolah-olah tidak semua yang perlu, jika anda hanya anda menunggu selama satu atau dua hari.Selain itu, menunggu bermakna anda akan dapat untuk menyemak harga dan membuat keputusan untuk membelinya pada harga yang terbaik mungkin.
Cara 20 : Botol air anda sendiri - Air minuman yang baik untuk kesihatan anda. Saya selalu menjadikan tabiat menyimpan di meja saya pada setiap masa. Air botol yang paling sesuai kerana ia boleh memberikan perlindungan terhadap tumpahan sengaja. Yang berkata, membeli air botol hanya sekali-sekala, dan kemudian menggunakan semula botol itu untuk mengisi air anda sendiri.Jika anda tidak berpuas hati dengan air paip, melabur dalam Penapis Brita – dalam jangka masa panjang, ia boleh menyimpan wang yang banyak.
Cara 21 : Elakkan mesin layan diri - Hampir semua yang diketepikan melalui mesin layan diri mempunyai markup besar (dan sihat jarang). Walau bagaimanapun, jika anda mengalami serangan snek di tempat kerja, menimbang untuk mewujudkan menyembunyikan rahsia makanan ringan. Jika anda suka minum soda dan mempunyai peti sejuk di tempat kerja, kecuali satu pek peti sejuk di dalam peti sejuk dengan pos dengan nama anda di atasnya. Jika anda mempunyai berulang-alik yang panjang, pertimbangkan satu tempat tersembunyi untuk kereta dan mengelakkan lawatan Pandu-Lalu yang cepat.
Cara 22 : Pastikan kereta anda seberapa lama yang boleh - Jika boleh, cuba untuk menjaga kereta anda seberapa lama yang boleh.Cari keseimbangan antara wang yang dibelanjakan untuk pembaikan berbanding ansuran bulanan pada kenderaan lain dan memilih untuk menjalankan kereta lama anda selagi kos pembaikan adalah rendah.
Cara 23 : Adakah penyelenggaraan biasa yang dijadualkan pada kenderaan anda -  Jangan sedikit sekali atau lupa untuk melakukan perubahan minyak tetap. Jangan lupa untuk memeriksa udara di dalam tayar anda sering. Dan menggunakan gred bahan api yang manual pemilik mengesyorkan. Perbuatan yang kecil dengan ketara boleh memanjangkan hayat kereta anda, memberikan anda tahun penggunaan.
Cara 24 : Elakkan membeli sebuah kereta baru - Apabila anda akhirnya membeli sebuah kereta, melihat jika anda boleh membuat kaitan dengan kenderaan milik pra-. Kereta baru menurunkan nilai dengan ketara sebaik sahaja anda memandu pengedar. Apakah kereta baru kecil benar-benar bernilai beribu-ribu ringgit? Kereta pra-milik yang hanya beberapa tahun lama dengan batuan rendah adalah tawar-menawar yang terbaik. Tidak kira pembelian, belajar untuk berunding dengan peniaga kereta.
Cara 25 : Menunggang basikal atau carpool anda bila-bila masa mungkin - Dalam banyak bandar-bandar di Amerika Syarikat, ia adalah sukar untuk mendapatkan oleh tanpa kereta. Yang berkata, hanya kerana anda mempunyai sebuah kereta tidak bermakna anda perlu menggunakannya setiap hari. Jika boleh, menunggang basikal anda atau berkongsi perjalanan dengan rakan sekerja atau pasangan dan menyelamatkan kedua-dua pada gas dan mengurangkan jejak alam sekitar.
Cara 26 : Jika anda menonton banyak DVD, dapatkan keahlian kedai DVD talian - Keahlian ke kedai-kedai filem talian seperti Netflix atau Blockbuster Online dapat menjimatkan wang yang banyak berbanding dengan membeli DVD atau menyewa dari kedai tempatan. Anda perlu menunggu selepas anda memerintahkan filem, tetapi jika anda menonton banyak filem di rumah, maka anda boleh dengan mudah masuk ke dalam tabiat pesanan akan datang masa supaya anda sentiasa mempunyai sesuatu di rumah. Jika kamu bersabar dan perpustakaan anda mempunyai sumber-sumber, memeriksa untuk melihat jika mereka mempunyai bahagian filem. Anda tidak akan mendapatkan apa-apa jua yang sangat baru, tetapi mereka bebas.
Cara 27 : Jika anda suka menonton filem di teater, pergi sebelum 6:00 petang - Ini adalah salah satu tempat kami yang lembut apabila ia datang untuk perbelanjaan. Kami benar-benar suka menonton filem dalam teater dengan skrin besar dan kesan bunyi yang hebat. Tetapi bukan membayar ~ $ 10 pop tiket, kita biasanya sebelum 6:00 petang apabila tiket sedikit lebih murah. Juga, untuk filem bahawa kita tidak benar-benar ingin menonton segera, kita hanya tunggu sehingga skrin pada teater diskaun di mana tiket $ 2 pop. Kita mengelak godaan untuk membeli makanan ringan, dengan biasanya akan teater beberapa kali sejurus selepas makan tengah hari atau kadang-kadang penghasut yang timbul tenggelam dalam makanan ringan kita sendiri dalam dompet.
Cara 28 : Mengawal penggunaan elektrik anda - Apabila tidak digunakan, cabut peralatan elektrik. Rupa-rupanya, unplugging TV bukan hanya menukar ia kira boleh menjimatkan elektrik! Apabila tidak di dalam bilik, matikan lampu dan kipas. Gunakan termostat atur cara untuk mengawal C A / dan pemanas penggunaan. Jika terlalu banyak, sekurang-kurangnya tahu apa yang masing-masing menggunakan perkakas dan cabut beberapa daripada mereka.
Cara 29 : Rancangan percutian mendahului masa - Vacations adalah sebahagian yang perlu menyelamatkan kewarasan kita dalam kehidupan sibuk yang kita memimpin. Tetapi percutian juga parit besar ke atas kewangan keluarga. Anda boleh mengurangkan kos bercuti ketara dengan perancangan dan tempahan terlebih dahulu. Bookmark laman web perjalanan untuk mencari tambang kapal terbang murah, hotel dan lain-lain, dan buku sekurang-kurangnya dua minggu terlebih dahulu.
Cara 30 : Akhir sekali, menjauhkan diri daripada mewah, rakan-rakan tinggi roller -  Jika anda mempunyai kawan-kawan mewah yang membeli kereta baru setiap tahun lain (atau lebih teruk lagi, pajakan), mempunyai TV skrin besar dan tiap-tiap alat elektronik yang dapat difikirkan lain, makan di restoran mewah tiap-tiap malam yang lain dan hanya cara hidup di luar kemampuan mereka, menjauhkan diri. Mereka mungkin menjadi orang yang baik dan bermakna anda tidak membahayakan, tetapi melepak dengan orang seperti ini biasanya boleh membawa kepada banyak keinginan yang tidak perlu dan rasa tidak puas hati. Apa yang lebih penting – kawan-kawan anda atau keamanan fikiran anda?

2 comments:

Mohd Zahran said...

Jom same2 amalkan! hehe

Anonymous said...

Mcm direct translation dari bahasa inggeris...penggunaan bahasa melayu yang kurang tepat

Related Posts with Thumbnails