Wednesday, January 23, 2013

6 Tips Berguna Untuk Urus dan Simpan Wang Anda


6 Tips Berguna Untuk Urus dan Simpan Wang Anda

JUNE 9, 2011 BY  2 COMMENTS
Jika anda berhasrat untuk merancang masa depan kewangan anda, anda sebaik-baiknya belajar bagaimana untuk menjimatkan wang kerana menyimpan wang dianggap sebagai cara terpantas untuk meningkatkan kewangan anda. Namun, kebanyakan daripada kita mendapati bahawa menyimpan wang bukanlah kerja yang mudah kerana kita seringkali gagal mencari cara untuk mengurangkan perbelanjaan harian kita. Melalui artikel ini saya ingin memberikan anda beberapa tips tentang cara untuk menyimpan wang dan saya berharap tips ini dapat membantu anda.
Pertama, tetapkan tujuan anda menyimpan wang.
Letakkan matlamat anda menyimpan wang untuk jangka pendek dan jangka masa panjang. Untuk mencapai matlamat jangka pendek, ia tidaklah sukar kerana wang yang diperlukan tidak banyak. Namun, untuk tujuan jangka panjang, ia akan menjadi sedikit sukar. Anda perlu melakukan banyak perancangan dan pelaburan sebelum anda boleh mencapai matlamat jangka panjang. Selain itu, sentiasalah menulis tujuan anda setiap hari supaya anda tidak akan kehilangan fokus pada tujuan anda.
Kedua, membuat senarai semua perbelanjaan anda.
Membuat senarai perbelanjaan bulanan atau mingguan dapat membantu anda untuk lebih tahu tentang aliran wang anda. Dengan meneliti rekod perbelanjaan anda, anda akan berasa terkejut kerana anda telah membeli banyak barang yang tidak diperlukan. Buat satu senarai khusus untuk barangan yang tidak perlu dan beringatlah agar tidak membelinya lagi.
Ketiga, buang tabiat buruk anda yang melibatkan wang.
Ada beberapa kebiasaan buruk yang membahayakan kesihatan dan wang anda, seperti merokok atau shopping berlebihan. Menyingkirkan kebiasaan buruk ini tidak hanya membuatkan anda lebih sihat tetapi ia juga akan membantu anda menjimatkan lebih banyak wang.
Keempat, berusaha untuk berhenti menggunakan kad kredit.
Anda akan sangat mudah untuk terlebih berbelanja apabila anda menggunakan kad kredit. Jika anda ingin menjimatkan wang, anda perlu berhenti berbelanja lebih dan cuba untuk membayar sesuatu barang dengan wang tunai. Dengan cara ini anda akan dapat mengetahui dengan jelas berapa banyak wang yang masih ada.
Kelima, bergaul dengan orang yang bijak mengurus wang.
Berkomunikasi dan berhubung dengan orang yang bijak mengurus wang dapat membantu anda untuk mengetahui dengan lebih baik tentang bagaimana cara menyimpan dan mengurus wang. Mereka selalunya mempunyai beberapa idea yang bagus tentang bagaimana mengurangkan kos dan inilah masa untuk anda belajar daripada mereka.
Keenam, cari beberapa video/buku/ebook (contohnya yang ini) atau sertai seminar yang mengajar bagaimana untuk mengurus dan menyimpan wang. Video atau buku ini mempunyai pengetahuan yang amat berharga dimana ia akan dapat membantu memberi inspirasi kepada anda.

1 comments:

Unknown said...

HAi....luangkan masa tuan puan melawat blog saya di www.uruskewangan09.blogspot.com. Search dan kongsikan. Moga jasa baik tuan puan di balas kebaikan. Tq

Related Posts with Thumbnails